Skrämmande om lärarutbildningen

2 mars 2008 kl. 13:39 | Publicerat i politik, utbildning | 4 kommentarer
Etiketter: , ,

I DN skriver Maciej Zaremba, med sedvanlig skärpa, om Lärarhögskolan i Stockholm. I en artikelserie på tre delar, publicerad 17/2, 18/2 och 19/2, beskriver Zaremba en utbildning som hotas av haveri på grund av missbruk av den lagstiftning som ska skydda studenterna. Artikeln radar upp exempel på studenter som anmäler skolan för diskriminering baserat på skruvade tolkningar av ordval, utgångspunkten att ”alla har rätt till examen”, eller vad som framstår som enbart en vilja till konflikt. En homosexuell student som ansåg sitt underkännande vara en funktion av sin sexuella läggning (vilket är olagligt) ansåg sig samtidigt vara osynliggjord eftersom läraren sagt sig inte känna till läggningen, trots att hon kommit ut någon månad tidigare.

Jag tänker inte skriva något långt inlägg om precis vad som är fel, vad som borde göras och vad konsekvenserna kommer att bli. Om man vill kan man läsa igenom de dryga trehundra blogginlägg som redan har gjorts i samband med frågan, det torde finnas varje rimlig kombination av åsikter där någonstans. Jag nöjer mig med att konstatera att

  • Artikelserien är lång, men bör läsas av alla och envar. 
  • En lag som lägger bevisbördan på den anklagade, och där den subjektiva upplevelsen av offret är en fullgod grund för åtgärder, kräver ansvarstagande användning.
  • Tanken på att alla, oavsett förutsättningar, kan bli [insert vad som helst – i det här fallet lärare] är för mig främmande. Lärarhögskolans roll är att hjälpa studenter att bli lärare, men det kan inte vara rimligt att man ska sänka kraven så alla godkänns, eftersom man är rädd för att annars stämmas. Jag kan inte tänka mig att man får vara elektriker om man ständigt kortsluter saker…
  • Att denna snedvridna syn på vad utbildning innebär finns just på Lärarhögskolan gör saken ännu värre – detta är ju de personer som ska forma framtidens utbildning genom att verka i den under 30-40 år.
  • Maciej Zaremba är oerhört läsvärd, men det är synd att han inte lyckas avhålla sig från raljans i seriens senare delar. Varje gång som situationens allvar ger vika för konflikter och personangrepp sänker vi oss till att spela just det spel som är så skadligt för Lärarhögskolan.

Jag är medveten om att Zarembas artiklar till sin natur liknar en partsinlaga, och ger den ena sidan av problemet. Jag vill på intet sätt påskina att problemet med heteronormativitet är påhittat eller överdrivet – men problemet måste hanteras med förnuft, och med respekt för de människor som är inblandade.

När tystnaden sprider sig över institutioner kan det ses som en kortsiktig seger, där varje persons ”rätt” att slippa varje obehaglighet utövas. Men när tystnaden är en konsekvens av en allmänt spridd rädsla, då torde det vara uppenbart för alla inblandade att vi lider enorma förluster i längden. En akademi som på fullt allvar menar att det är viktigare att tänka rätt (och att ”rätt” avgörs av hur man slipper konflikter”) än att tänka fritt, kan i längden inte uppfylla sitt utbildningsuppdrag. Är detta verkligen vartåt vi strävar?

Läsvärt är även svaret från Linda Elstad, förbundsordförande Sveriges Förenade HBTQ-studenter, SFQ, Zarembas svar på detta, DN:s chatt med Zaremba, samt de otaliga bloggar som behandlar ämnet.

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Zaremba rapporterar själv om debatten, och tar upp ett par exempel till. Till viss del känner man ju igen det där med ”kommer det på tentan”. Och återigen har vi den där önskan efter Det Objektivt Sanna. Tillbakavisandet av Åsa Linderborgs försök till karaktärsmord på slutet är kanske inte lika intressant.

  2. Men något skall ju studenterna på lärarutbildningen sysselsätta sig med. Viär som de barn som vi sedan skall undervisa som när det inte känns meningsfullt skapar destruktiva beteenden. Dagens lärarutbildning är en fördummande utbildning för långt ifrån verkligheten. Styr man upp lärarutbildningen, kanske rentav flyttar den från akademin, så blir man av med lärarnas bångstyrighet! Bättre lärarskap för lärarutbildningen!

  3. Uppstyrning – ja.
    Bättre lärarskap – ja.
    Men flytta den från akademin? Vart då? Och, varför ska inte den vetenskapliga principen gälla för lärarutbildningar, såväl som för läkare, ingenjörer, arkeologer och andra?

  4. Har precis börjat på min lärarutbildning här i Göteborg och jag och känner verkligen att universitetet gör det bästa för att studenterna ska ska få det bästa av teori och praktik. All eloge till kursledarna.


Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.